Renunta sa achizitionezi fire de tricotat si carti – ce altceva pun in loc?

„If you look after the pennies, the pounds will look after themselves.”

Psihologii spun ca daca incerci sa elimini o dependenta, de regula se dezvolta alta. Ce fac cu timpul pe care il consumam lunile anterioare pentru cumpararea firelor si a cartilor? De multe ori acest timp era consumat pe drumul spre/dinspre serviciu sau in pauza de masa. Ce am facut? Am introdus carnetelul cu preturi (diferit de carnetelul de cumparaturi in care am evidenta cheltuielilor zilnice si lunare). Acesta imi consuma multa energie si atentie pentru a minimiza consumul. Astfel, in 1-2 luni, nu doar voi reduce consumul prin renuntarea la fire de tricotat si carti, dar voi reduce si consumul zilnic prin faptul ca voi micsora pragul sumei dispuse a fi cheltuita pentru fiecare produs de uz curent.

Meniul saptamanii 13 – 19 februarie 2017

Saptamana aceasta vom fi 4

din care 3 adulti in concediu. Prin urmare, meniul va contine mai multe feluri de mancare, va fi variat si se va implementa pe parcursul intregii saptamani.

Produs final Ingrediente existente in casa Ingrediente care trebuie trecute pe lista de cumparaturi
Salata de vinete Vinete, ulei, ceapa  
Paine Drojdie, faina, seminte Faina, drojdie
Sandvich cu pui, branza cheddar si ardei copt Ardei copt, branza cheddar, mustar Piept pui
Fasole batuta Usturoi, ceapa Fasole, ulei
Musaca Carne tocata, cartofi, ceapa, pasta de tomate  
Piure cu carnati/muschi de la untura si muraturi Carnati/ muschi de la untura, muraturi Cartofi
Ciulama de pui cu mamaliga Amidon, lapte, smantana, pui Radacinoase
Friptura de porc cu legume la tava si salata de sfecla rosie Carne de porc Sfecla rosie, legume pt tava
Clatite cu dulceata Faina, lapte, ulei, dulceata Oua
Tiramisu Piscoturi, cafea, esente, cacao, zahar Mascarpone, smantana
Prajitura cu visine (bis la solicitarea familiei 🙂 ) Oua, faina, ulei, visine, esenta, praf de copt, cacao, gem, lapte praf, bicarbonat/ praf de copt Zahar

 

Ordine in cheltuielile recurente – obiectivul nr 4

Marketing creates needs for us that we don’t actually have. (www.frugalwoods.com)

Cam asa este. Nevoia nu este descoperita in cataloage sau in reclame televizate. Ea exista sau nu. Specialistii care inventeaza nevoi din dorinte nu pot fi contracarati usor. Au o capacitate extraordinara de a intra in subconstient si a depozita acolo tot felul de idei. Cel mai simplu este sa nu intru in contact cu ei. Ceea ce fac de o jumatate de an. Nu mai privesc la posturi TV care difuzeaza reclame. A fost o exceptie saptamana trecuta (exceptie legata de framantarile societatii care a fost provocata de o clasa politica fara coloana vertebrala). Dar revin cu forte proaspete la bunele practici. Fara reclame. Iar in cazul in care ajung in situatia in care din politete nu pot stapani telecomanda, obligatoriu trebuie sa gasesc argumente contra celor prezentate in reclame. Astfel voi modifica pentru mine mesajul transmis de reclama.

Alaturi de acest obicei deja implementat voi mai adauga un carnetel. Carnetelul cu preturi. Voi consemna pentru toate produsele recurente cel mai bun pret de achizitie pe care l-am avut, unde si cu ce ocazie (promotie a unei zile din saptamana, promotie pt posesori de card, etc). Astfel voi avea reper daca un produs are pret bun sau nu. De regula pretul cel mai bun este la produsele generice/marcile proprii ale magazinelor. Dupa ce am citit acum multi ani cartea „No Logo” scrisa de Naomi Klein nu mai sunt cramponata de marci . De multe ori a cumpara o marca inseamna a cumpara marketing.  Nimic mai mult.

Meniul saptamanii 6 – 12 februarie 2017

Saptamana aceasta nu am avut ciorba din motive de organizare . Prin urmare, ea va fi prinsa in meniul saptamanii viitoare. Incredibil cat de multa economie se realizeaza stabilind un meniu care este respectat ! 🙂  Voi continua.

Produs final Ingrediente existente in casa Ingrediente care trebuie trecute pe lista de cumparaturi
Hummus Naut, usturoi, lamaie, pasta susan, chimen, ulei de masline
Sandvich cu pui, maioneza, cascaval si ardei copt Ardei copt Piept/pulpe pui, cascaval
Sandvich cu unt si dulceata Unt, dulceata
Paine Drojdie, faina, seminte  
Ciorba de pui acrita cu zeama de varza (pe care nu am facut-o saptamana trecuta) Pui, cartofi, legume congelator, sfecla, zeama varza, patrunjel, fidea, ou
Sarmale cu ciuperci in foi de vita Orez, foi vita, oua, mirodenii, sos rosii, ciuperci, ceapa, morcov
Paste cu ton Paste, ton, ulei, ceapa, usturoi, sos tomat
Prajitura cu visine Oua , faina, zahar,ulei, visine, esenta, cacao, gem, lapte praf, bicarbonat/ praf de copt

 

Renunta la obiceiuri nocive – impresii de pe acest drum

Au trecut 13 zile de cand am renuntat la fumat.

Nu stiu daca este greu sau usor. Este o provocare legata de a nu face acele pauze care au intrat in rutina atat de bine. Rearanjarea rutinei mi se pare provocatoare.

Dimineata deja am ocupat-o. Maruntisurile administrative imi mananca suficient timp. Daca inainte erau doar cateva, acum sunt mai multe.

Seara, dupa ce ma intorc de la serviciu, inca as mai fuma o tigara. Asta doar pana ajung acasa. In restul serii sunt fericita pentru ca nu fumez in casa (nu mai miroase urat in bucatarie, eu nu mai miros urat, nu mai trebuie lasat geamul deschis la bucatarie peste noapte, de multe ori poate fi lasata deschisa usa de la bucatarie).

Sfarsitul de saptamana mi se pare cel mai prolific. Fac curatenie si ordine mult mai mult timp. Practic ma misc continuu. Parca am devenit mai vioaie.

Familia ar putea spune despre mine ca am si momente de agitatie si irascibilitate. Pare ca s-au imputinat. Nu cred ca vor fi eliminate usor. De ce? Pentru ca inainte, daca ma deranja ceva, aprindeam o tigara, doua, trei si asteptam sa treaca frustrarea. Acum reactionez direct, de regula prin cuvinte. Iata de ce ar spune ai mei ca sunt mai rautacioasa. Poate ar trebui sa invat cate ceva din comportamentul pisicilor din dotare. Sa privesc si sa tac. Cred ca aceasta este cea mai buna strategie atunci cand ceva ma deranjeaza si nu poate fi modificat. Acesta este frontul care imi da cele mai mari batai de cap.

In concluzie, iata ce am pierdut si ce am castigat:

Ce am pierdut Ce am castigat
rutina anterioara timp alocat meditatiei (pe drum) sau treburilor gospodaresti (acasa)
pauza de cuvinte (aici mai am de luptat pentru a nu fi pierdere) stare de sanatate imbunatatita (a disparut halena, pare ca respir mai profund, nu tusesc, ma misc mai mult)
eliminarea unei gauri mari din buget (12% din bugetul zilnic era cheltuit pe tutun – cheltuiala era trecuta pe prima pozitie cand mergeam la cumparaturi)
caldura in bucatarie dimineata (inca este iarna afara)
respect fata de mine
libertate – pare ciudat dar eu simt ca sunt libera pentru ca nu mai depind de producatorii de tigarete

 

Renunta sa achizitionezi fire de tricotat si carti – obiectivul nr 3

Obiectivul lunii februarie

Este un obiectiv greu, dar nu la fel de greu ca si obiectivul nr 2 (renunta la produse nocive). Am prea multe carti si prea multe fire de tricotat.

Ce e de facut?

  • Azi dimineata am renuntat sa fac parte pe FB din grupuri de crosetat/ tricotat/ materii prime pentru crosetat si tricotat.
  • Nu voi mai accesa site-uri de vanzare carti (Elefant, librarie.net, etc) si vanzare fire (OLX, Breslo, etc).
  • In cazul in care imi trebuie ceva legat de aceste categorii, le voi trece pe lista si voi astepta minim 30 de zile. In acest timp voi incerca sa inlocuiesc cu ceva existent in stoc. In cazul in care nu am in stoc, daca este carte, voi incerca sa imprumut. Daca nu se poate inlocui cu ceva existent sau nu se poate imprumuta, voi incerca sa cumpar second hand. Daca toate variantele de mai sus dau gres, voi astepta cele 30 de zile si daca dupa terminarea lor tot trebuie achizitionat produsul, il voi cumpara cu regretul ca nu am reusit sa ma descurc.
  • Exceptie: cartile copilului impuse/recomandate de scoala.

Decizie suplimentara: am redus bugetul zilnic la 57.4% din cel zilnic al lunii decembrie. Teoretic, daca respect cele trei obiective, nu va fi nicio frustrare financiara.

Am achitat lucrarea stomatologica.

De la jumatatea lunii februarie voi incepe sa strang bani pentru a plati datoriile istorice legate de achizitia mobilei (catre copil si frate). Apoi voi construi fondul de urgenta. Urgenta inseamna inmormantare, spitalizare, pierderea serviciului. Dupa realizarea fondului de urgenta voi incepe rambursarea anticipata a creditul cu dobanda cea mai mare. Visul meu este sa rambursez anticipat ambele credite. Ele sunt credite mari, ipotecare.

 

Meniul saptamanii 30 ian – 5 feb 2017

Pe aceeasi tema ca si saptamana trecuta.

Bazat pe produsele existente in casa.

Produs final Ingrediente existente in casa Ingrediente care trebuie trecute pe lista de cumparaturi
Icre Icre, gris, ulei, lamaie, ceapa (?)  
Paine Drojdie, faina, seminte faina
Maioneza Ou, ulei, mustar, lamaie  
Sandvich cu ton,maioneza sau unt, ardei copt si cascaval Ton, maioneza/unt, paine, ardei copt, cascaval  
Fasole cu maioneza si usturoi Fasole, maioneza, usturoi  
Ciorba de pui sau porc acrita cu zeama de varza Pui/porc (ceva din congelator), cartofi, legume congelator, sfecla, zeama varza, patrunjel, fidea, ou  
Pilaf cu legume alaturi de finger fish sau nugget Orez, ceapa, legume congelate, baza de supa congelata, verdeata congelata, finger fish sau nugget (din congelator)  
Budinca de paste cu branza dulce Paste, branza, zahar, oua, stafide, esenta, zahar vanilat, gris, smantana

Si bomboane de pom … (pana la terminarea stocului achizitionat dupa Revelion 🙂 )

 

 

Lectii invatate saptamana 23-29 ianuarie 2017

E vineri.

Meniul planificat pentru saptamana 23-29 ianuarie a fost mult prea generos. Partea buna e ca nu l-am implementat in totalitate. Marti a fost zi libera si era programat pentru atunci sa fac pilaful si icrele. Nu le-am facut deoarece era suficienta mancare. Pe viitor nu voi planifica atat de mult. Suntem doar 3 persoane si nu avem probleme sa mancam acelasi fel de mancare de 4 ori pe saptamana.

Placinta cu branza a fost prea dulce – voi pune mai putin zahar daca adaug stafide si merisoare confiate!

A trecut o saptamana de cand m-am lasat de fumat. Nu am murit. Am fost usor irascibila. Am momente cand as aprinde o tigara. Nu o voi face. Tigara este o dorinta. Ea nu este o nevoie. Este o dorinta nociva. Mi-am ocupat timpul si mainile in perioadele cand in trecut fumam. Nu am tusit mult. Nu am mancat mai mult. In schimb am facut mai multe treburi administrative prin casa.

Lectii invatate din timpul Marii Depresiuni (perioada 1929-1933)

Cunoaste diferenta dintre dorinta si nevoie. Dorinta poate astepta.

Mi-am propus sa tin cont de sfaturile de mai jos ca si linii directoare in viata. O parte din aceste sfaturi le-am vazut ca si obiceiuri la bunica si la mama.

  • O singura tema comuna tuturor perioadelor de depresiune economica: nu risipi nimic.
  • Prima data plateste-te pe tine si pune separat o parte din ceea ce castigi. Salveaza in primul rand pentru ceea ce e posibil sa ai nevoie, nu pentru dorinte.
  • Nu cheltui banii pe care nu ii ai in buzunar. Cheltuie doar atunci cand iti permiti.
  • Nu plati pe cineva sa-ti ofere un ceva pe care poti sa-l faci singur sau pe care poti sa inveti sa-l faci singur.
  • Nu cumpara ceea ce poti imprumuta – doar daca nu poti trai fara acel lucru.
  • Nu cumpara pana cand nu ai dublul sumei in buzunar.
  • Nu conteaza cati bani faci. Conteaza cati bani poti economisi.